DA?NYA DAi??YABET GA?NA?

  • Yazının Tarihi: 14 Kasım 2016
  • Bu Yazıyı Sosyal Medyada Paylaş:
  • Googleda Paylaş
  • Twitterda Paylaş
  • Facebookta Paylaş

Ai?? Ai?? Ai?? Ai?? Ai?? Ai?? Ai??fullsizerender

Ai??DA?NYA DAi??YABET GA?NA?

Ai?? Ai??Ai??14 KasAi??mAi??bA?tA?n dA?nyada ai???DA?nya Diyabet GA?nA? ai??? olarak kutlanmaktadAi??r. Ai??nsA?lin hormonunu keAYfeden Kanadaai??i??lAi?? bilim insanAi?? Frederick Bantingai??i??in doAYum gA?nA?nA?nAi??14 KasAi??mAi??olmasAi?? nedeniyle, UluslararasAi?? Diyabet Federasyonu bu gA?nA? DA?nya Diyabet GA?nA? olarak ilan etmiAYtir. HerAi??14 KasAi??mAi??gA?nA? bA?tA?n dA?nyada diyabet farkAi??ndalAi??AYAi??nAi?? artAi??rmaya yAi??nelik gAi??steriler, toplantAi??lar ve radyo/televizyon programlarAi?? yapAi??lmaktadAi??r.

Ai?? Ai?? A?lkemizde de 90ai??i??lAi?? yAi??llardan bu yana bu alanda birAi??ok aktiviteler yapAi??larak halkAi??mAi??zAi??n bu konuya olan dikkati Ai??ekilmeye Ai??alAi??AYAi??lmAi??AY ve bu gA?nlerde diyabet ve komplikasyonlarAi??na dAi??nA?k Ai??Ai??zA?m Ai??nerileri saAYlAi??k profesyonelleri ve tA?m halkAi??mAi??zla paylaAYAi??lmAi??AYtAi??r.
Ai?? Ai??Bu yAi??l DA?nya Diyabet Federasyonuai??i??nun belirlediAYi ve tA?m dA?nyada kullanAi??lan Diyabet GA?nA? temasAi??Ai??ai???GAi??zler Diyabetteai???. Ai??Bu yAi??lAi??n aktiviteleri ve materyalleri ai???Tip 2 diyabetin erken tanAi??sAi?? iAi??in taramalarAi??n Ai??nemi ve ciddi komplikasyonlarAi??nAi??n riskini azaltmak A?zere tedavinin desteklenmesiai??? ne yAi??neliktir.
DiyabetinAi??Simgesi : MaviAi??Halka

Ai?? Ai??MaviAi??halka ; 2006Ai??yAi??lAi??ndan bu yana diyabet iAi??in kullanAi??lan evrensel semboldA?r. SembolA?n amacAi?? diyabete ortak bir kimlik vermektir. Bu hedefler:

ai???Ai??Diyabet bilinci oluAYturmak iAi??inAi??varolanAi??tA?m Ai??abalarAi?? desteklemek,

ai???Ai??Yeni aktivitelerle diyabet ileAi??ilgili Ai??kamuoyununAi??dikkatini Ai??ekmek,

ai???Ai??Diyabet ile mA?cadeleye destek vermektir.

Ai?? Ai??Halka simgesi, doAYada sAi??k gAi??rA?len yaygAi??n hastalAi??klar iAi??in, insanlAi??AYAi??n doAYuAYundan beri kullanAi??lmaktadAi??r. KA?ltA?rler arasAi??nda da halka simgesi yaAYamAi?? ve saAYlAi??AYAi?? sembolize eder.Diyabet kampanyasAi?? iAi??in halkanAi??n en Ai??nemli anlamAi?? birlik ve bA?tA?nlA?AYA? sembolize etmesidir.

Diyabette Beslenme:Ai??Diyabet tedavisinin amacAi?? kan AYekeri kontrolA?nA? saAYlayarak diyabetin seyrinde geliAYebilecek bozukluklarAi?? (komplikasyonlarAi??) Ai??nlemek veya geciktirmek; bAi??ylece yaAYam kalitenizi yA?kseltmektir.Ai??Kan AYekerini oluAYturan asAi??l kaynak besinler olduAYu iAi??in saAYlAi??klAi?? beslenme diyabette tedavinin temelidir.SaAYlAi??klAi?? beslenmek iAi??in vA?cudun ihtiyacAi?? olan Ai??AYeleri iAi??eren besinleri yeterli miktarlarda ve Ai??AYA?n iAi??inde dengeli bir AYekilde tA?ketmeniz gerekmektedir.

Ai?? Ai??Diyabeti olan bir Ai??ok kiAYi beslenme planAi??nAi?? uygulamak iAi??in aile ile yemek yeme zamanAi??nAi?? ve birlikte yedikleri yemek Ai??eAYidini deAYiAYtirmekte, kendisi iAi??in ayrAi?? yemek hazAi??rlamaktadAi??r. Oysa gA?nA?mA?zde diyabeti olan ve diyabeti olmayan bireylere Ai??nerilen saAYlAi??klAi?? beslenme Ai??nerileri farklAi?? deAYildir. Diyabet, bireyin temel besin Ai??AYelerine olan gereksinim dA?zeylerini etkilemez. Diyabeti olmayan bir kiAYinin de rafine AYeker tA?ketimini kAi??sAi??tlamasAi??, doymuAY yaAY ve kolesterolden zengin olan et, sA?t, yoAYurt, peynir, yumurta gibi yiyecekleri belirli bir miktarda tA?ketmesi, az az ve sAi??k sAi??k yemek yemesi gerekmektedir.

Ai?? Ai?? Ai??AYA?nlerden 1,5 saat sonra kan AYekerinizi Ai??lAi??erek farklAi?? yiyeceklerin kan AYekerinizi nasAi??l etkilediAYini saptayabilir, farklAi?? yiyecekler ile menA? planlamasAi?? yapmak iAi??in deAYiAYim listelerinden faydalanabilirsiniz.

Diyabette Egzersiz:Ai??EAYer fiziksel olarak fitseniz gA?nlA?k olan aktiviteleriniz iAi??in kuvvet, esneklik ve dayanaklAi??lAi??AYa sahipsiniz demektir. Fiziksel olarak aktif olmak kendinizi fiziksel ve psikolojik olarak daha iyi hissetmenize yardAi??mcAi?? olacaktAi??r.

Fiziksel olarak aktif olmak kandaki glikoz seviyesini, kan basAi??ncAi??nAi?? ve kolesterolA? dA?AYA?rebilir; ayni zamanda kalp hastalAi??AYAi?? ve kalp krizi riskini azaltAi??r, stresle baAYetmeye Ai??yardAi??m eder, kalbi, kaslarAi?? ve kemikleri gA?Ai??lendirir.

Bunlara ek olarak, dA?zenli aktivite insA?linin daha iyi Ai??alAi??AYmasAi??na yardAi??m eder, kan dolaAYAi??mAi??nAi?? artAi??rAi??r ve daha esnek kalmanAi??zAi?? saAYlar. EAYer kilo vermeye Ai??alAi??AYAi??yorsanAi??z, fiziksel aktivite ve akAi??llAi??ca yiyecekler seAi??erek istediAYiniz kiloya eriAYebilir ve o kiloyu koruyabilirsiniz.

diyabet.gov.tr

diyabetankara.org

ErgA?l Ai??zAi??elebi

Anahtar Kelime:

Bir Yorum Yazın