DÜNYA DİYABET GÜNÜ

  • Yazının Tarihi: 14 Kasım 2016
  • Bu Yazıyı Sosyal Medyada Paylaş:
  • Googleda Paylaş
  • Twitterda Paylaş
  • Facebookta Paylaş

             fullsizerender

 DÜNYA DİYABET GÜNÜ

    14 Kasım bütün dünyada “Dünya Diyabet Günü ” olarak kutlanmaktadır. İnsülin hormonunu keşfeden Kanada’lı bilim insanı Frederick Banting’in doğum gününün 14 Kasım olması nedeniyle, Uluslararası Diyabet Federasyonu bu günü Dünya Diyabet Günü olarak ilan etmiştir. Her 14 Kasım günü bütün dünyada diyabet farkındalığını artırmaya yönelik gösteriler, toplantılar ve radyo/televizyon programları yapılmaktadır.

    Ülkemizde de 90’lı yıllardan bu yana bu alanda birçok aktiviteler yapılarak halkımızın bu konuya olan dikkati çekilmeye çalışılmış ve bu günlerde diyabet ve komplikasyonlarına dönük çözüm önerileri sağlık profesyonelleri ve tüm halkımızla paylaşılmıştır.
   Bu yıl Dünya Diyabet Federasyonu’nun belirlediği ve tüm dünyada kullanılan Diyabet Günü teması “Gözler Diyabette”.  Bu yılın aktiviteleri ve materyalleri “Tip 2 diyabetin erken tanısı için taramaların önemi ve ciddi komplikasyonlarının riskini azaltmak üzere tedavinin desteklenmesi” ne yöneliktir.
Diyabetin Simgesi : Mavi Halka

   Mavi halka ; 2006 yılından bu yana diyabet için kullanılan evrensel semboldür. Sembolün amacı diyabete ortak bir kimlik vermektir. Bu hedefler:

• Diyabet bilinci oluşturmak için varolan tüm çabaları desteklemek,

• Yeni aktivitelerle diyabet ile ilgili  kamuoyunun dikkatini çekmek,

• Diyabet ile mücadeleye destek vermektir.

   Halka simgesi, doğada sık görülen yaygın hastalıklar için, insanlığın doğuşundan beri kullanılmaktadır. Kültürler arasında da halka simgesi yaşamı ve sağlığı sembolize eder.Diyabet kampanyası için halkanın en önemli anlamı birlik ve bütünlüğü sembolize etmesidir.

Diyabette Beslenme: Diyabet tedavisinin amacı kan şekeri kontrolünü sağlayarak diyabetin seyrinde gelişebilecek bozuklukları (komplikasyonları) önlemek veya geciktirmek; böylece yaşam kalitenizi yükseltmektir. Kan şekerini oluşturan asıl kaynak besinler olduğu için sağlıklı beslenme diyabette tedavinin temelidir.Sağlıklı beslenmek için vücudun ihtiyacı olan öğeleri içeren besinleri yeterli miktarlarda ve öğün içinde dengeli bir şekilde tüketmeniz gerekmektedir.

   Diyabeti olan bir çok kişi beslenme planını uygulamak için aile ile yemek yeme zamanını ve birlikte yedikleri yemek çeşidini değiştirmekte, kendisi için ayrı yemek hazırlamaktadır. Oysa günümüzde diyabeti olan ve diyabeti olmayan bireylere önerilen sağlıklı beslenme önerileri farklı değildir. Diyabet, bireyin temel besin öğelerine olan gereksinim düzeylerini etkilemez. Diyabeti olmayan bir kişinin de rafine şeker tüketimini kısıtlaması, doymuş yağ ve kolesterolden zengin olan et, süt, yoğurt, peynir, yumurta gibi yiyecekleri belirli bir miktarda tüketmesi, az az ve sık sık yemek yemesi gerekmektedir.

    Öğünlerden 1,5 saat sonra kan şekerinizi ölçerek farklı yiyeceklerin kan şekerinizi nasıl etkilediğini saptayabilir, farklı yiyecekler ile menü planlaması yapmak için değişim listelerinden faydalanabilirsiniz.

Diyabette Egzersiz: Eğer fiziksel olarak fitseniz günlük olan aktiviteleriniz için kuvvet, esneklik ve dayanaklılığa sahipsiniz demektir. Fiziksel olarak aktif olmak kendinizi fiziksel ve psikolojik olarak daha iyi hissetmenize yardımcı olacaktır.

Fiziksel olarak aktif olmak kandaki glikoz seviyesini, kan basıncını ve kolesterolü düşürebilir; ayni zamanda kalp hastalığı ve kalp krizi riskini azaltır, stresle başetmeye  yardım eder, kalbi, kasları ve kemikleri güçlendirir.

Bunlara ek olarak, düzenli aktivite insülinin daha iyi çalışmasına yardım eder, kan dolaşımını artırır ve daha esnek kalmanızı sağlar. Eğer kilo vermeye çalışıyorsanız, fiziksel aktivite ve akıllıca yiyecekler seçerek istediğiniz kiloya erişebilir ve o kiloyu koruyabilirsiniz.

diyabet.gov.tr

diyabetankara.org

Ergül Özçelebi

Anahtar Kelime:

Bir Yorum Yazın